Google SERP update voor lokale resultaten

4 november 2011 door

Google Places GrijsGoogle heeft weer een grote update uitgevoerd aan de lijst met zoekresultaten. Het gaat hier om de lokale bedrijfsresultaten vanuit Google Places. Eerder had Google al een update uitgevoerd waardoor in het Places account geen recensies meer te zien waren en het uiterlijk was aangepast.

Tijdens de vorige update werden in sommige gevallen ook de beschrijvingen, openingstijden en/of aanvullende details niet meer weergegeven. Google berichtte toen al dat ze bezig waren met verbeteringen aan het platform en dat ze wel terug zouden komen. Ze zijn terug.... en hoe!

Grijs is het nieuwe rood

Wat eigenlijk meteen opvalt in de zoekresultaten is dat het oude vertrouwde rode Places icoon is veranderd in een grijs icoon. Men speculeert hierover dat dit gedaan is omdat het rode icoon te veel de aandacht trok van gebruikers en daardoor de advertenties minder werden gebruikt.

In de afbeelding hieronder (klik voor een vergroting) is het nieuwe grijze icoon te zien. Ook is in de rechter bovenhoek een miniatuur kaart te zien met alle plaatsen. Door met de muiscursor over de iconen in de kaart te zweven, krijgen we het aantal recensies te zien en de gemiddelde beoordeling.

1.-hotel-eindhoven-centrum---Google-zoeken-Small

Zweef je over de grijze iconen in de resultatenlijst, dan worden ze weer rood.

2.-uitklapmenu-Google-Resultaten-Small

Door op het uitklapicoon te klikken worden extra gegevens zichtbaar van de plaats zoals foto´s, openingstijden etc. en deze komen rechtstreeks uit... het Google Places account! Als er niet genoeg gegevens zijn wordt de site weergegeven zonder extra details.

Voor degene die nog niet overtuigd waren van het belang van een goed geoptimaliseerde plaatspagina zal dit een echte eyeopener zijn.

Resultaten afhankelijk van zoekopdracht

Het kan nog mooier. Als Google een exacte match vindt worden de gegevens uit het Google Places account meteen zichtbaar. Het is dus niet nodig om op het uitklap-icoon te klikken.

Hieronder zie je duidelijk het verschil. In de eerste afbeelding vinden we een exacte match. In de tweede niet.

3.-queen-markt-eindhoven---Google-zoeken-small

 

 

4.-queen-eindhoven--50-Google-zoeken-small

Sitelinks

Ook handig zijn de uitgebreidere sitelinks. Dit zijn de links onder het eerste resultaat van dezelfde website en verwijzen naar belangrijke pagina's van de website. Deze worden door Google zelf aangemaakt en kunnen verwijderd worden in Google Webmaster Tools.

5.-places-icoon-en-sitelinks-small

Ook bij deze zoekopdracht zijn de openingstijden en andere informatie uit Google Places meteen zichtbaar.

Lange termijn visie

Hier nogmaals de lange termijn visie van Google.

Op de officiële blog van Google staat in het kort hun visie voor Google Places.

Beyond today's transition, our long-term vision for local search includes:

  • Bringing you more personalized results when you search for local places -- because we understand that information from the people you know is most meaningful;
  • Integrating some of the great information that's been buried on Place pages into your web search experience across all Google platforms;
  • Giving you more ways to rate, discover and share places you love faster and easier than ever, wherever you are, and on whichever device you choose.

Bij het lezen van het tweede punt wordt alles duidelijk.

Nog geen plaatspagina?

Heeft uw bedrijf nog geen plaatspagina, of heeft u de plaatspagina van uw eigen bedrijf nog niet opgeëist? Doe dit dan zo snel mogelijk. Zoals al eerder aangegeven worden de lokale resultaten steeds belangrijker in Google.

Heeft u hulp nodig bij het instellen van uw pagina volgens de richtlijnen van Google voor een optimaal resultaat? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden! U kunt ons natuurlijk ook bellen.


Geef een reactie op deze post